Eвропейската алтернатива на Турция е неизбежна и
един ден тя ще бъде неотделима част от Европа като политическо, икономическо и културно пространство!

Orient Radio Bg Online / Canli

Ще носи ли забрадка първата дама на Турция?

Ще носи ли забрадка първата дама на Турция?
Проблемът с покриването на главите на публични места се актуализира преди президентските избори
Проблемът с покриването на главите на публични места се актуализира преди президентските избори

Емине Ердоган, съпругата на премиера Реджеп Тайип Ердоган, носи забрадка от млада, както повечето съпруги на ръководителите на Партията на справедливостта и развитието, която е с ислямистки корени. И тъй като победител на президентските избори през май може да стане Ердоган, много е възможно първата дама на Турция да ходи забрадена.

Светска Турция забранява на жените да ходят забрадени в държавните учреждения и в университетите. А за основния електорат на Партията на справедливостта и развитието забрадката е белег за идентичност. Като символ тя дразни светските среди и разпалва страсти и полемики. Вероятността г-жа Ердоган и бъдеща първа дама на страната да носи този символ на политическия ислям, задълбочава още повече пропастта между светските и религиозни среди. Затова в Турция са открити дебатите по въпроса дали мъж, чиято съпруга носи ислямска забрадка, може да претендира за най-висшия административен пост на една светска държава.

От идването на власт на неговата партия през 2002 г., Ердоган не е крил желанието си да смекчи закона за забрадките. Не го направи заради съпротивата на светските кръгове и на армията, която вижда в забрадките явен знак за намеса на религията в политиката. Съпругата му Емине Ердоган се възприема като символ на политическата активност, която би застрашила Републиката: една първа дама, която носи забрадка, е просто немислима в очите на светските кръгове. Двете й дъщери бяха изпратени да продължат обучението си в САЩ , за да могат да носят забрадки.
Съпругата на йорданския крал Абдула Втори кралица Рания (в ляво) не носи забрадка и турските медии често я противопоставят на Емине Ердоган. Снимка: Ройтерс

Светският печат в Турция редовно публикува снимки на г-жа Ердоган, на йорданската кралица Рания или на първата дама на Сирия Асма ал Асад. Последните две не носят забрадки и така се отбелязва парадоксът между светска Турция и арабските страни.

Нито Емине Ердоган, нито другите жени на ръководителите на ПСР, които носят забрадки, са канени досега в президентския дворец от държавния Ахмет Недждет Сезер - убеден защитник на светските принципи, който смята, че дворецът трябва да бъде затворен за забрадки.
Държавният глава в Турция е и главнокомандващ на турските въоръжени сили. Затова възниква въпросът как ще се приеме един върховен главнокомандващ с жена, носеща забрадка, след като тя е строго забранена за съпругите на офицерите от турската армия, смятана за пазител на светските принципи. На неотдавнашна пресконференция началникът на генералния щаб генерал Яшар Бююканът избегна да отговори на подобен въпрос като заяви, че иска президент, верен на светските принципи.

Ако съпругът й бъде избран на най-висшия държавен пост, Емине Ердоган няма да бъде първата, която носи забрадка в президентския дворец в Чанкая. В действителност Латифе Ушаки, съпругата на създателя на модерна Турция Мустафа Кемал Ататюрк е носела забрадка непосредствено след създаването на турската република през 1923 г. След въвеждането на светските реформи, включително реформи в облеклото, които целяха да откажат жените от тази практика, а на мъжете забраняваха да носят фесове и тюрбани, тя я свали.

Същевременно обаче, според доклад, публикуван през 2006 г., носенето на забрадки от туркините намалява. От 1500 интервюирани жени, 36 процента казват, че излизат на улицата без забрадка, срещу 27 процента през 1999 г. Това означава, че през последните години в големите турски градове се е родила един вид “ислямистка буржоазия”. И модните ревюта с ислямистки цветове, немислими преди десетина години, са обичайни събития в големите градове. Затова в книгата си “Мюсюлманки и модерни: забрадка и цивилизация в Турция” турската социоложка Нилюфер Гьоле отбелязва, че зад забрадката се показва нов профил на мюсюлманска жена: образована, живееща в града и със свои искания.(25 Април 2007,e-vestnik,Агенция Франс прес / БТА)

Публикуване на коментар

StatCounter

Our Blogger Templates

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP