Турция развива мрежа за високоскоростни влакове
Инвестициите ще достигнат 23.5 млрд. долара до 2023 г.

Обемът на жп товарите от Персийския залив към Европа, за който се бори Турция, се оценява на 75 млрд. долара. Алтернативният маршрут през Русия е с два дни по-дълъг
Турция е предвидила сериозен бюджет за жп проекти. Става дума за 5 млрд. долара до 2010 г., които се контролират и инвестират от държавния жп оператор TCDD. Сумата трябва да нарасне до 23.5 млрд. долара до 2023 г. Сред по-големите проекти са разширение на скоростните линии Анкара - Истанбул и Анкара - Кония, доизграждане на линиите Карс - Тбилиси - Баку, Анкара - Сивас, Бурса - Османели, Анкара - Измир, сред най-актуалните проекти е повишаването на скоростта на отсечката Истанбул - българска граница. Строителството на специални логистични и товарни центрове ще спомогне за увеличаване на товарния трафик. Повечето от проектите са част от плана за приемане на страната в Европейския съюз.Според експертните оценки обемът на жп товарите от Персийския залив към Европа е 75 млрд. долара. Конкурентите на страната са Русия и Иран и маршрутите през тях. Стратегиите разглеждат Персийския залив като основна претоварна точка с два транзитни маршрута - един през Ирак и Сирия, който се свързва с южните турски линии, другият през Иран с връзка с турската северна жп мрежа при езерото Ван. Конкурентни проекти лобират за преминаване на маршрута през каспийските степи. Едно от големите предимства на турския маршрут е срокът, който е с два дни по-къс в сравнение с руската алтернатива.За да се реализират амбициите на Турция, трябва да се осъществи ключовият тунел под Босфора, който да свързва европейската и азиатската част на града, за което в момента се ползва фериботът в Истанбул.Турция работи и по проект, наречен "Железният път на коприната", който включва изграждане на жп мрежа, която да съедини и да подобри товарните превози между Турция, Грузия и Азербайджан. Миналата година трите правителства са подписали споразумение за възстановяване на историческия маршрут на коприната. Той трябва да бъде завършен до 2009 г., като включи нова 100-километрова връзка от източнотурския град Карс с Грузия, други 300 км линии ще бъдат рехабилитирани. Вече е приключил търгът за грузинско-турската отсечка, изпълнител е консорциум от Оzgun Yap? Sanayi ve Ticaret A.S. and Celikler Taahhut lnsaat ve Sanayi A.S., стойността е 233 млн. долара.Турската държавна жп компания стартира изграждането на високоскоростни линии през 2003 г. Първата от тях с дължина 533 км свързва Истанбул през Ескишехир с Анкара и ще съкрати времето на пътуване от 7 на 3 часа. Първата фаза на проекта - отсечката Анкара - Ескишехир, е с дължина 245 км и време на пътуване 1 час и 5 мин. Изпитанията започнаха на 23 април 2007 г. Оставащата отсечка трябва да бъде завършена през 2009 г. Строителството на друга скоростна линия Анкара - Кония с дължина 300 км започна през 2006 г. Планираното време за пътуване е 70 мин. Преди година в Адапазаръ беше открит завод EUROTEM за производство на скоростни влакове, които да развиват максимална скорост от 352.4 км/час и реална скорост 250 км/ч. СГ
Проекти за бързи железници ->Анкара - Измир->Анкара - Бурса->Анкара - Сивас->Анталия - Ескишехир->Истанбул - Бурса->Истанбул - българска граница->Кония - Мерсин - Адана->Сивас - Ерзрум - Карс
stroitelstvo.info,2008