От Лондон до Пекин - през жп тунел под Босфора
Уникален железопътен тунел ще свързва Европа и Азия - или по-точно европейската и азиатска част на Истанбул, чрез разклонение на метрото. Турският премиер Реджеп Таийп Ердоган приветства успешния завършек на поредната част от проекта.
Той нарече "Мармарай", за първи път замислен от османските власти през 1860 г., "сбъдването на една 148-годишна мечта", пише турският в. "Заман".
Развълнуван и ентусиазиран, Ердоган си позволи кратка разходка пеша из полуготовия тунел, който представлява 11 съединени тръби с обща дължина 1,4 км на 60 м под повърхността на Босфора.
Предишният подобен тунел, изграден с помощта на японците, бе на дълбочина от 40-ина м под морското равнище и бе дълъг километър и половина.
Връзката ще заработи след около четири години, като идеята е да се облекчи тежкия трафик и традиционните задръствания в многомилионния Истанбул. Очаква се придвижването по релси там да скочи скочи от 8 на 28%.
По думите на лидера на турското правителство жп линията ще направи възможно пътуването от Лондон до Пекин.
Във финален етап е и сделката, която ще позволи превозни средства на гуми да пътуват в тунела, включвайки се от точка, близка до линията.
След като "Мармарай" започне да функционира, придвижването от Бакъркьой до Бостанджъ ще става само за 37 минути. Линията ще има връзка и с друга метро линия - от площад "Таксим" до квартал "Левент", която скоро ще бъде продължена до Маслак/Айазага.
Според изчисленията всеки час през "Мармарай" ще преминават до 75 хил. пътници от района Халкалъ в европейската част на Истанбул до Гебзе в съседния вилает Коджаели.
В момента линията под Босфора е най-дълбоката подводна метро линия в света. Досегашният рекорд бе държан от пристанището на Сан Франциско - 45 м.
Навремето прочутият "Ориент Експрес", идващ от Великобритания, е трябвало да бъде свалян от релси вагон по вагон, натоварен на ферибот, който да прекоси Босфора и след това отново монтиран върху релси, за да продължи пътя си до Багдад. Сега железопътните релси продължават до Китай.
Вече се говори за откриването на втори тунел, който ще се използва само от автомобили. Над Босфора в момента има два моста, а скоро ще бъде изграден и трети.
Първоначално бе предвидено тунелът да бъде пуснат в края на 2009 г., но строежът се забави заради археологически открития. Това лято бяха намерени и човешки останки, датиращи на 6500 години пр. н. е.